
Mooie video's met de forum winnaars;Persbericht Opel Nederland schreef:
16 oktober 2013
Praktijkverbruik Ampera kan zelfs beter dan normverbruik volgens EU-cyclus
Amperarijders maken steeds meer elektrische kilometers
Breda – “Wat is jouw lifetime verbruik? Doe mee!” Met deze aankondiging werden de leden van het Ampera Forum opgeroepen opgave te doen van het gemiddeld brandstofverbruik gedurende de levensduur van hun elektrische Ampera. Van de ruim duizend forumleden reageerden er meer dan 200. Gezamenlijk goed voor meer dan vijf miljoen kilometers en indrukwekkende verbruikscijfers. De Ampera-rijders met de beste resultaten werden onthaald op het hoofdkantoor van Opel Nederland in Breda. Met een levensduurverbruik dat varieerde van gemiddeld 0,5 tot 1,2 liter per 100 kilometer tonen de winnaars aan dat de Ampera bij gedisciplineerd laadgedrag verreweg zijn meeste kilometers volledig elektrisch en zonder enige emisse kan afleggen. Als beloning voor hun prestatie ontvingen de Ampera-rijders een laadpas van The New Motion waarmee zij het komende halfjaar gratis kunnen laden, zowel thuis als in de publieke ruimte.
Binnen de diverse kilometercategorieën werden uiteindelijk vijf winnaars geselecteerd, die zich via het forum (http://www.amperaforum.nl) hadden aangemeld. Onderstaand een overzicht van de categorieën, de winnaars en het levensduurverbruik van hun Ampera’s.
CategorieAmpera-rijderLevensduurverbruik
5.000-10.000 kmHerman Mulders 0,8 liter/100 km (1 op 125)
10.001-15.000 kmFranky Van Liedekerke 0,5 liter/100 km (1 op 200)
15.001-20.000 kmAlbert de Gier 0,8 liter/100 km (1 op 125)
20.001-25.000 kmJohan Boer1,2 liter/100 km (1 op 83)
> 25.000 kmBenny van Wijngaarden 0,9 liter/100 km (1 op 111)
De Opel Ampera is met bijna vierduizend exemplaren op de weg marktleider op het gebied van elektrisch rijden in Nederland. Dankzij zijn range extender kent de Ampera een onbeperkt rijbereik, maar via de batterij kan er gemiddeld per volle lading zo’n 60 kilometer emissievrij worden afgelegd, voordat de motor-generator in werking treedt. Volgens de Europees vastgestelde cyclus kent de Ampera een verbruik van 1,2 liter per 100 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 27 gram per kilometer. Bij een consequent laadgedrag (thuis, op het werk en in de publieke ruimte) is het mogelijk om met de Ampera een praktijkverbruik te realiseren dat zelfs beter is dan de gehanteerde norm volgens de Europese cyclus, ook bij relatief hoge kilometrages.
Steeds meer échte elektrische kilometers
Michel Vercruyssen, marketing manager Opel Nederland: “De resultaten van dit onderzoek en ook andere praktijkvoorbeelden, tonen aan dat het heel goed mogelijk is om met de Opel Ampera het merendeel van de kilometers elektrisch af te leggen. Dat vraagt echter wel om laaddiscipline van de berijder én een faciliterend en stimulerend beleid van andere stakeholders, zoals wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen. Als dat samenkomt, en we zien al meer dat dat gebeurt, dan gaan we met z’n allen steeds meer échte elektrische kilometers afleggen. Zelf stimuleren we dit door bij elke Ampera een ‘love to load’-pakket te leveren, met een laadpunt voor thuis en op het werk. Op die manier hopen we de drempels weg te nemen en een optimaal gebruik van de Ampera te stimuleren.”
41 laadbeurten per maand
Opel Nederland werkt in dit kader nauw samen met The New Motion, dat alle Amperarijders desgewenst voorziet van laadpunten en bijbehorende ondersteuning. Volgens Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion, toont de praktijk aan dat berijders steeds consequenter de laadkabel ter hand nemen. “Uit onze gegevens van Amperarijders blijkt dat er een substantiële verbetering is waar te nemen in het laadgedrag ten opzichte van een klein jaar terug. Inmiddels worden er gemíddeld 23 volle laadbeurten per maand geregistreerd. De beste 25% van de Amperarijders scoren zelfs 41 laadbeurten per maand, wat omgerekend betekent dat ruim driekwart van de kilometers die deze groep aflegt elektrisch en emissievrij is.”
Studie CE Delft
Eerder dit jaar presenteerde onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’, waarin op verzoek van de Nederlandse importeurs van Opel en Toyota is onderzocht hoe het elektrisch gebruik van dit type voertuigen kan worden verbeterd. “Om het potentieel van plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range extender te benutten is het van belang dat deze auto’s zoveel mogelijk elektrisch worden gereden. Hiervoor is het nodig om het oplaad- en rijgedrag van de gebruikers positief te beïnvloeden. Dit kan door het geven van slimme financiële prikkels door werkgevers en overheid, het verder uitbreiden van de laadinfrastructuur en kennisoverdracht over rijgedrag. Een verbeterd rij- en laadgedrag zorgt voor een lager brandstofpraktijkverbruik, minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit”, aldus CE Delft.
De Opel Ampera is gedurende de rest van dit jaar nog leverbaar met onder meer een laadpunt voor thuis en op het werk, vijf jaar gratis verzekering en een aantal gratis opties. Levering in 2013 is gegarandeerd, waardoor nog optimaal kan worden geprofiteerd van de fiscale voordelen – waaronder 0% bijtelling tot 2019 – en diverse subsidies.
http://youtu.be/Z0YLd9Sdz5g (korte versie)
http://youtu.be/7POnO3ts_h4 (lange versie)