Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Plaats een reactie

Capaciteit accu weergeven

za 31 okt 2015, 00:24

Ik lees dit forum allemaal berichten van mensen die vertellen hoeveel capaciteit hun accu heeft na volle lading. Nu ben ik aan het zoeken geweest maar kan niet vinden waar ik dit kan uitlezen, weergeven. Kan iemand mij dit vertellen?

Re: Capaciteit accu weergeven

za 31 okt 2015, 09:38

Ik denk dat bedoeld wordt het aantal kWh dat je kan gebruiken voordat de auto overgeschakeld op benzine: (9,9 kWh in dit geval)
Afbeelding

Re: Capaciteit accu weergeven

zo 01 nov 2015, 23:03

A juist, dat zocht ik. Bedankt.
Dan moet je de stand dus meten vanaf een volle lading. Op het moment van overschakelen op benzine, zonder tussentijds geladen te hebben.

Re: Capaciteit accu weergeven

zo 01 nov 2015, 23:21

klopt

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 11:48

Dit is volgens mij het aantal kWh dat gebruikt is om te rijden. Dit getal kan beïnvloed worden door andere systemen die stroom gebruiken (bijvoorbeeld de verwarming) of door regenereren door remmen.

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 13:55

Verwarming wordt volgens mij gewoon hierbij meegeteld.
Stond laatst en even te wachten met de verwarming aan en zag het verbruik omhoog gaan in de 5 a 10 minuten dat ik stond te wachten.
En bij het regenereren (uitrollen op de afrit) zie ik het soms (0,1 kWh) omlaag gaan.

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 16:04

Klopt!

En dus kun je niet feitelijk vaststellen hoeveel energie er in de (grote) accu zit maar middels de verbruiksmeter achteraf wel afleiden hoeveel er afgegeven is aan de motor, verlichting, verwarming en de (kleine) 12 V accu.

En dat zal dan wel ongeveer zijn wat er in gestopt is minus een klein beetje (spontane) ontlading.

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 17:38

NeufegliseThierry schreef:En dat zal dan wel ongeveer zijn wat er in gestopt is minus een klein beetje (spontane) ontlading.


Maar ook plus wat er aan onderweg ge-regenereerde Wattjes is opgesnoept, volgens mij :geek:

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 17:47

boeuf schreef:
NeufegliseThierry schreef:En dat zal dan wel ongeveer zijn wat er in gestopt is minus een klein beetje (spontane) ontlading.


Maar ook plus wat er aan onderweg ge-regenereerde Wattjes is opgesnoept, volgens mij :geek:

Volgens mij dus niet, ik zie bij het uitrollen op de afrit dat die terug springt van bv 9.1 naar 9.0 kWh

Re: Capaciteit accu weergeven

di 03 nov 2015, 18:21

Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde maar zeggen het anders. Als de auto energie teruggeeft bij het remmen is dat natuurlijk niks minder dan dat er wat teruggegeven wordt aan de accu wat er eerder door diezelfde accu aan bewegingsenergie ingestopt is.

Uiteindelijk kun je dus ook zeggen: "inclusief regeneratief remmen", misschien zo duidelijker?
Plaats een reactie