Het is nu do 05 dec 2024, 09:00


Naar de Dark Side -:)

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

donpedro

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: za 28 aug 2021, 14:16
  • km-stand: 159
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Naar de Dark Side -:)

Berichtza 28 aug 2021, 14:32

Geachte leden:

Al 30 jaar Lancia rijder met ook afwisselend Alfa en Maserati in de collectie. Nu ivm het ontbreken van een alternatief binnen Italiaanse tak, van plan om van mijn Thema 3.0CRD (de 300c variant) over te stappen naar Volt/Ampera. Waarom?
Reiskilometers zijn drastisch vermindert door de pandemie (reed voorheen zakelijk 40.000 klm nu nog maar 10.000). Daarnaast hebben we alles rondom het huis al aangepast naar energiebewust etc. Dus de zoektocht is begonnen. Wel gelijk een vraag. Je ziet met enige regelmaat Volt/Ampera's met een kilometer stand van boven de 2 ton. Wat is wijsheid een met zo min mogelijk kilometers of .....?? Ik hoop uiteraard dat Lancia over een aantal vol binnen Stellantis de mogelijkheid krijgt om met elektrische varianten te komen. Dan stap ik weer over uiteraard :D 8-)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3333
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtma 30 aug 2021, 10:20

Hoi Don Pedro,

Goeie vraag! Ik heb een Volt sinds het eerste uur en zit tegen de 200.000 km. Het belangrijkste en duurste onderdeel van de auto is de batterij. Daarin zit gelijk het grootste risico. Aan de hand van het lifetime-verbruik kun je berekenen hoeveel kilometers de auto op elektriciteit en benzine heeft gereden en hoe vaak de auto is opgeladen. Mijn auto zit heeft zoveel mogelijk elektrisch gereden (buiten de vakantieperiodes rond de 1 op 100) en ik merk weinig van degeneratie.

Als de batterij goed is, heb je verder niet zoveel te vrezen bij 200.000 km. Al de rotorlager al 200.000 km meegaat, dan denk ik dat die daarna ook wel heel blijft. Enig risico is beschikbaarheid van specifieke onderdelen.


Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

donpedro

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: za 28 aug 2021, 14:16
  • km-stand: 159
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtma 30 aug 2021, 10:32

Dank voor de reactie. As. vrijdag een dagje ingepland voor het bekijken van 2 Volts (beiden van 2013) en een Ampera van 2013. Klm standen voor de Volt 1 129.xxx. Volt 2 170.xxx en de Ampera 159.xxx. De Ampera is full options, dus met forward collision att. Lain warning dept etc. De laatste 2 staan dan ook bij een dealer/garage Autocorsten. Ben zeer benieuwd naar de rij experience.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 155
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtma 30 aug 2021, 18:05

Boven de 2 ton is toch prima.
De accupack heeft die km stand niet alleen gehaald.
Zit ook een motor in plus generator.
Even delen zou zo maar kunnen zijn dat de motor zelf nog geen ton heeft gedraaid.
Gewoon doen zo een volt cq ampera. Een belevenis
Volt 2018-2023
Nissan leaf Ev 2023(foutje)
Ampera 2024


Offline

donpedro

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: za 28 aug 2021, 14:16
  • km-stand: 159
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtma 13 sep 2021, 09:15

Sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een MY 2013 Ampera. Aparte rijbelevenis tov de Lancia Thema 3.0v6 CRD. De overdadige luxe van de Thema mis ik wel een beetje (Koelende stoelen.ACC, verwarmde en koelende cupholders, dode hoek detectie, etc etc). We gaan eens kijken wat de komende tijd het rijden met een Ampera ons brengt.


Offline

HAL2001

Stamgast

  • Berichten: 255
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2018, 18:43
  • Woonplaats: Zuiden van het land
  • km-stand: 166800
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtdo 16 sep 2021, 23:06

Grappige redenatie. Juist omdat ik nu zakelijk veel minder rijd overweeg ik de overstap naar benzine zodat ik weer in een leuke auto kan rijden. Zo te lezen bent u ook een echte autoliefhebber en dan begrijp ik de overstap naar een Ampera niet zo. Maar ieder zijn meug. En jammer dat ik dit te laat lees want misschien was mijn Ampera wel iets voor u. Veel plezier met de auto.
Ampereloos sinds 5 juli 2022


Offline

donpedro

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: za 28 aug 2021, 14:16
  • km-stand: 159
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtdo 16 sep 2021, 23:33

Geen probleem, ik heb nog Lancia's etc zat staan voor het leuke werk (Kappa v6, Themav6, Maser Qporte), maar diesel is gewoon niet meer lonend (de Thema was een v6 diesel). Daarnaast hoop ik op de herlancering van Lancia onder Stellantis.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 155
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtza 02 okt 2021, 11:30

Hal ik ben ook een autoliefhebber hoor die ook aan klassiekers sleutel.
Ik vind juist als liefhebber deze amperas cq volts een must have car. Alles zit erin wat je maar wensen wil wat een volledige electri of huidige hybride niet hebben.
Enige groot nadeel voor ons hij mag niets trekken.
Volt 2018-2023
Nissan leaf Ev 2023(foutje)
Ampera 2024


Offline

donpedro

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: za 28 aug 2021, 14:16
  • km-stand: 159
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Naar de Dark Side -:)

Berichtwo 27 nov 2024, 00:14

Na ruim 3 jaar Ampera ben ik weer teug bij Lancia. Sinds een paar weken eigenaar van een Lancia Ypsilon full elektrisch. Dat was altijd al het plan indien Lancia door Stellantis gereanimeerd zou worden. Maar ik moet zeggen de Ampera heeft me gewoon positief verrast. Geen merkbare degeneratie van batterij, haalde min 60 tot soms 80 klm op 1 lading bij gunstige omstandigheden. Eindcijfers waren: klm stand 239.000 met een gebruik door ons in die periode van 1.6 (van aankoopstand 158.000 naar dus bijna 240.000) en lifetime over de looptijd van 11 jaar van 2.0. Geen gekke kosten behoudens de onderhoudsbeurten en apk. Via dit forum ook praktische zaken opgestoken en nog mooie velgen van mede forumlid over kunnen nemen. Al met al een mooi introductie in het hybride rijden. Nu weer back to the roots en kijken wat het full electric ons gaat brengen.
Het gaat u allen goed met de Ampera's



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten