Het is nu vr 26 apr 2024, 00:14


Overstap naar Ampera-E

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Overstap naar Ampera-E

Berichtzo 02 aug 2020, 16:58

Hoi, ook maar even voorstellen!

Ik ben Ruud en ben woonachtig in het pittoreske Hem in Noord Holland ;)

Op dit moment rij ik al bijna twee jaar met veel plezier rond in een Nissan Leaf uit 2015.
Hele fijne auto, maar door het kleine 24 kWh accupakket ben je toch wel vaak beperkt in de mogelijkheden en als ik eens verder weg wil besluit ik vaak omdat dat dan toch maar niet te doen. In de twee jaar dat ik de Leaf heb uitgebreid kennis gemaakt met het elektrisch rijden en wil dus nooit meer terug naar een ICE auto. Dat voelt dan opeens zo ouderwets, vooral als je nog handmatig moet schakelen heb ik zoiets van, leven we nog in de vorige eeuw? :wave:

Helaas reed er vorige maand iemand met zijn Golf achteruit een parkeervak uit pardoes tegen mijn Leaf aan en boorde zijn trekhaak zich in het zijscherm en de voorbumper waardoor deze scheurde. Toen mijn Leaf voor schadeherstel bij het autoschadeherstelbedrijf stond kreeg ik als leenauto een Ampera-E mee. Het schadebedrijf was onderdeel van het Opel Dealerschap LVS in o.a. Enkhuizen, Hoorn en Purmerend.

Dus een paar dagen heb ik mooi kunnen proefrijden in de Ampera-E en dat beviel me erg goed. Zo goed dus dat ik ben gaan rondkijken voor een jonge tweedehandse Ampera-E. Die waren er weinig en ook stevig aan de prijs. Totdat ik de voorraadauto's zag van bepaalde Opel dealers in het zuiden des lands. Voor dezelfde prijs van een Ampera-E uit 2017 nu een splinternieuwe! Tja, dan is de keuze snel gemaakt.

Kortom, ik sta op het punt de Leaf in te ruilen voor een nieuwe Ampera-E. Er zijn op dit moment mooie voorraadauto's te koop met een hele leuke dealerkorting plus de subsidie. Het gaat dan wel om de €2000,- subsidie voor tweedehands auto's omdat de voorraadauto's als een paar maanden op kenteken staan. Aan de andere kant is dat ook een voordeel omdat de subsidiepot voor nieuwe auto's na de eerste week al leeg was maar die voor tweedehands EV's nog lang niet.

Helaas viel de inruilprijs voor mijn Leaf wel wat tegen, maar maakt de hoge korting en de subsidie alles goed.
De Ampera-E waar ik een offerte voor heb is een Business uitvoering in de kleur "Electic Blue".
Dus komende tijd ga ik me maar eens lekker inlezen!

Dus wellicht volgende week eigenaar van een mooie Apmera-E! :D


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtdo 13 aug 2020, 11:51

Afgelopen maandag de auto opgehaald uit 's-Hertogenbosch. Met de Leaf met volle accu vertrokken vanuit mijn woonplaats en halvewege (bij Breukelen) een kwartiertje aan de snellader gestaan om met 40% in 's-Hertogenbosch aan te komen. Viel me reuze mee eigenlijk met de Leaf.

Vanuit 's-Hertogenbosch via een omweg weer naar huis gereden met een nieuwe en volle Amprea-E :)
Ik heb zo'n 150km gereden en zag dat er pas een kwart van de capaciteit was verdwenen, dus qua range belooft dat heel wat goeds! Wel een genot om gewoon weer ±400km te kunnen rijden op één lading.

De kleur Arctic Blue ga ik ook steeds mooier vinden!

De stoelen waar ik al het e.e.a. over had gelezen in negatieve zin vallen mij erg mee.
Ze zijn inderdaad wat minder comfortabel dan de stoelen in mijn oude Nissan Leaf Tekna en zijn ze wat smaller, maar desondanks zitten ze verder prima. Ik heb in ieder geval geen metalen frame o.i.d, gevoeld.
Ik had ook begrepen dat er vanaf modeljaar 2019 verbeterde stoelen in zouden zitten.

De drempelloze instap is ook prettig en is de hoge zit heerlijk.
Het infotainment systeem zier er erg fraai uit. Straks eens kijken om Apple Carplay aan de praat te krijgen om navigatie werkend te krijgen. Ik vraag me alleen af welke navigatiesoftware op de iPhone het beste is. Google Maps, Waze of gewoon "Kaarten" van Apple zelf? Als iemand een suggestie heeft hoor ik dat graag.

Omdat ik een Business uitvoering had gekocht zit daar geen Bose audio in. In mijn Leaf had ik dat wel en dat klonk erg goed. Dus ik had min of meer rekening gehouden met een veel mindere geluidskwaliteit. Nou, wat had ik dat mis! De audio klinkt buitengewoon goed met heerlijke bassen en een mooie hoogweergave. Valt me totaal niet tegen en dat zonder subwoofer!

Ik kijk ik het nog even aan of ik de subwoofer die ik hier nog met versterker heb liggen in de Ampera-E ga inbouwen.

Ook had ik angst na verhalen dat muziek vanaf een USB stick een stuk zachter zou klinken. Ook dat is niet het geval en klinkt het even hard en vol als de radio. Een leuke verrassing is dat albumart zichtbaar is, zowel op het grote infotainment scherm als op het kleine scherm in de cockpit. Erg leuk!

En dan de kracht van de aandrijflijn. Bizar krachtig, vooral de tussenacceleraties zijn een genot en zorgt voor een grote grijns op je gezicht :lol:

Kortom erg tevreden!

Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtvr 14 aug 2020, 06:56

Welkom Ruud en bedankt voor jouw eerste goede ervaringen met de Ampera-E. Ik wens je nog veel fijne kilometers toe.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

tverdeni

Newbie

  • Berichten: 21
  • Geregistreerd: do 06 feb 2020, 16:01
  • Woonplaats: Arnhem
  • km-stand: 12500
  • Lifetime: 7
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtvr 14 aug 2020, 08:51

Gefeliciteerd met deze prachtige auto. Ik heb vanaf begin dit jaar precies dezelfde auto (uitvoering en kleur) als eerste elektrische en het bevalt mij helemaal goed.
De range is geweldig en de prestaties net zo. Ik laad bij de voordeur en de stroom komt van zonnepanelen.
Wel heeft hij een paar rare dingen zoals spiegels die in kunnen klappen maar dit niet automatisch doen en hij heeft een afstand detectie op de voorganger maar geen adaptieve cruise control.
Daar valt mee te leven hoor en misschien komt er ook ooit weer een app waar je wat mee kan. Fijne kilometers gewenst!


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtvr 14 aug 2020, 12:44

De beste kleur wat mij betreft, goed gedaan. Veel plezier ervan!
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

HAL2001

Stamgast

  • Berichten: 255
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2018, 18:43
  • Woonplaats: Zuiden van het land
  • km-stand: 166800
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtza 15 aug 2020, 09:38

Ruwils schreef:Straks eens kijken om Apple Carplay aan de praat te krijgen om navigatie werkend te krijgen. Ik vraag me alleen af welke navigatiesoftware op de iPhone het beste is. Google Maps, Waze of gewoon "Kaarten" van Apple zelf? Als iemand een suggestie heeft hoor ik dat graag.

Afbeelding


Ik denk echt dat Google Maps het beste is. Waze is ook mooi maar leidt af met al die social media-prut. Jammer dat Maps nog steeds geen real-time snelheid weergeeft. Dat is het enige dat ik mis. Gelukkig geeft het nu wel de maximumsnelheid, al klopt die niet altijd na 19:00 uur als je overal ook 120 mag rijden. CAR Play zou ik graag eens willen zien. Lijkt me heel mooi. Het is zelfs, met veel kunst- en vliegwerk werkend te krijgen in een Ampera maar dat gaat me net te ver.
Ik neem aan dat de auto niet in Den Bosch in onderhoud blijft? De mijne is daar jammer genoeg wel in onderhoud. Ze zijn schreeuwend duur. Het is me nog niet duidelijk of dat aan Opel/PSA ligt of aan hen zelf. De 3 BMW Z3 oldtimers die ik hier voor reed waren goedkoper in onderhoud dan de Ampera. En dat waren oude (maar zeer goed onderhouden) youngtimers.
Ampereloos sinds 5 juli 2022


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtza 15 aug 2020, 13:04

Poul schreef:Welkom Ruud en bedankt voor jouw eerste goede ervaringen met de Ampera-E. Ik wens je nog veel fijne kilometers toe.

Groeten,
Poul

Dank je Poul, dat gaat zeker lukken!

Groet,
Ruud


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtza 15 aug 2020, 13:42

tverdeni schreef:Gefeliciteerd met deze prachtige auto. Ik heb vanaf begin dit jaar precies dezelfde auto (uitvoering en kleur) als eerste elektrische en het bevalt mij helemaal goed.
De range is geweldig en de prestaties net zo. Ik laad bij de voordeur en de stroom komt van zonnepanelen.
Wel heeft hij een paar rare dingen zoals spiegels die in kunnen klappen maar dit niet automatisch doen en hij heeft een afstand detectie op de voorganger maar geen adaptieve cruise control.
Daar valt mee te leven hoor en misschien komt er ook ooit weer een app waar je wat mee kan. Fijne kilometers gewenst!

Het is inderdaad vreemd dat de spiegels niet automatisch open kunnen klappen, dit lijk mij een (uitgeschakelde) software issue, want ze klappen immers al elektrisch in, dus zou dat best gelijktijdig kunnen zijn met bijv. de centrale deurvergrendeling. Het gekke is dat ik precies hetzelfde had met de Leaf. Elektrisch inklapbare spiegels, maar niet automatisch. Pas bij de Leaf 2 gebeurt het automatisch. Volgens mij een softwaredingetje.
Ik vraag me af of dit bij de Executive uitvoering ook zo is, en of daar de software "unlocked" is.

Ik heb een laadstation aan mijn gevel gehangen (EV-Box), maar verkeer in de prettige omstandigheid dat ik op mijn werk kan laden, dus verwacht mijn laadstation niet zoveel te gebruiken, vooral met deze range :lol:. De Leaf moest natuurlijk veel vaker aan de lader dus ook thuis als ik vrij of vakantie had of verder weg wilde. Ook heb ik (nog geen) zonnepanelen op het dak, maar wil ik die in de nabije toekomst nog wel gaan aanschaffen.

Inderdaad apart dat er wel afstandsdetectie op zit en zelfs Forward collision alert met automatic Emergency City Braking en Active Lane Keep assist, dus de radar met aansturing naar de techniek is er. Ook dit lijkt me een softwaredingetje.

De stoelen hebben wel duidelijk minder steun dan die van de Leaf en lijkt er vooral steun aan de onderzijde van de rugleuning te ontbreken en zou er eigenlijk op die plek wat extra koudschuim o.i.d. aangebracht moeten worden, want verder zitten de stoelen wel goed. Ik vind het verder jammer dat de knipperlichten niet in de mooie LED-achterlichten zijn verwerkt (en voor in de koplampen, bijv. naast de LED-dagrijverlichting) maar in een rare balk op de bumper. Ook vind ik de gloeilampen van de knipperlichten achter nogal zwakjes, dus heb daar al LED lampen in gezet (type WY21W of 7440) en die zijn nu veel duidelijker. Ik had deze ook in de Leaf en had er nog twee liggen. Alleen voor de voorkant wil ik ze nog vervangen en heb ik er inmiddels twee besteld.

De reden is dat ik regelmatig meemaak op rotondes dat ik denk dat bestuurders geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde (irritant!), maar na goed kijken ik vaak toch iets van oranje schijnsel zie knipperen. Vooral bij het zonnige weer zie je die zwakke halogeenpitjes gewoon amper vanuit een bepaalde hoek. Dan zijn LED's veel duidelijker en ook het onmiddellijk aan- en uit knipperen vind ik mooier. Blijft raar waarom de meeste auto's als het om LED-verlichting gaat kiezen voor half-om-half beleid en deels LED- en deels gloeilamptechniek toepassen. Echt vreemd, maar bij de Leaf, die standaard LED-koplampen en achterlichten heeft, hetzelfde.

Het is een beetje jammer dat de Ampera-E geen LED-koplampen heeft, maar maakt de Bi-Xenon verlichting veel goed, alleen zijn die iets minder wit dan de LED-koplampen van de Leaf. Maar goed je kan niet overal over vallen, de lichtopbrengst is in ieder geval uitstekend en het automatische groot licht werkt verrassend goed.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtza 15 aug 2020, 13:43

Ivo schreef:De beste kleur wat mij betreft, goed gedaan. Veel plezier ervan!

Ja die kleur was ik ook helemaal verliefd op. Ik had een van de laatste voorraadauto's en hadden ze nog één grijze.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Overstap naar Ampera-E

Berichtza 15 aug 2020, 13:51

Ik heb inmiddels Apple Kaarten geprobeerd en Google Maps en vind die laatste net even fijner.
Uiteraard blijft de auto niet in onderhoud in Den Bosch, ik ga natuurlijk niet "even" 140km daarvoor naar het zuiden rijden. :). Maar hij gaat gewoon in onderhoud bij LVS Opel dealer in Hoorn. Gelukkig is een volledige EV minder duur in onderhoud want er zitten immers veel minder bewegende delen in dan bij een ICE of hybride. De beurtjes van de Leaf waren ook goedkoop bij de Nissan dealer, alleen had ik daar de pech dat de aircopomp defect ging en zelfs bij gedeeltelijk coulance van Nissan mocht ik evengoed € 1400,- aftikken..


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron