Het is nu do 05 dec 2024, 08:42


is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

amj

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: ma 04 nov 2024, 09:44
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtma 04 nov 2024, 09:53

hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik rijd al jaren elektrisch (een 2013 Fiat 500e uit California) en overweeg een tweedehands Ampera e aan te schaffen omdat die een (veel) groter bereik heeft. Ik lees over de recall van de HV batterij. Hoe check ik of de HV batterij vervangen is als ik een occasion van een dealer koop? En wat is het daadwerkelijke bereik van de Ampera e die met een nieuwe HV batterij 100,000km gereden heeft? Dank!


Offline

HielkeHoeve

Bekende

  • Berichten: 51
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtvr 08 nov 2024, 21:20

Beste amj,

Ik lees over de recall van de HV batterij. Hoe check ik of de HV batterij vervangen is als ik een occasion van een dealer koop?

Je kan op de rdw website het kenteken checken of er nog terugroepacties zijn. Soms zijn ze al wel uitgevoerd maar is het nog niet bijgewerkt. Ik heb bij de aankoop als voorwaarde gesteld dat de accu vervangen is of de aanvraag tot vervanging is aangevraagd incl bewijs hiervoor. Opel weet wanneer bij welke kilometerstand het is vervangen. Hierdoor weet je hoeveel de accu heeft gereden. Je zou eventueel een accu test als voorwaarde kunnen stellen, maar niet alle dealers vinden dat goed. Ik heb verhalen gelezen over jarenlange wachttijden, maar weet niet of dat nu nog geldt. Persoonlijk zou ik eerst de accu situatie helder krijgen alvorens de aankoop te doen.

En wat is het daadwerkelijke bereik van de Ampera e die met een nieuwe HV batterij 100,000km gereden heeft?

Mijn accu heeft er 40.000km op zitten. De auto heeft er 103.000km op zitten. Ik kan op een zomerdag 400km halen (20c, geen wind, geen airco). Op een winterdag is dit 280km (<10c, wel airco). Mijn gemiddeld verbruik met zomerbanden staat nu op 15,5/100km, het verbruik in de winter zit meer naar de 18/100km. Ik rijd voornamelijk in de stad, beetje N-wegen en wat snelwegen (altijd max 100km/u).

Ik wil je niet weerhouden van aankoop maar wil je niet voor verrassingen laten staan.

Let wel op dat de Ampera-E trager laadt dan nieuwere auto's. Hij laadt vergelijkbaar als een Renault Zoe en Nissan Leaf.

DC (snelweg) laadt hij tot 80% gemiddeld 45kw.
AC (wijk en thuis) laadt hij bij een 11kw paal met 3.6kW en bij een 22kW 7.2kW.
40kW laden, dat met 3,6kW per uur = ruim 11 uur.
40kW laden, dat met 7,2kW per uur = ruim 5 uur.
Zie https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

Ter info: Ik laad bij 30-25% de auto aan een 11kW paal tot 100% in 14 uur.


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 55
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtdo 14 nov 2024, 21:30

Dit klinkt toch allemaal zeer positief. Mijn Ionic laadt ook met 44 kW aan de snellader, 3,6 kW aan een 11 kW laadpaal, 7,2 kW aan een 22 kW laadpaal, rijdt iets zuiniger maar komt minder ver op een volle accu. Goede cijfers dus, maar hoe is het comfort van de Amera-E? Wat vind je van de bediening en de infotainment? Zou je hem weer kopen?


Offline

HielkeHoeve

Bekende

  • Berichten: 51
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtdo 14 nov 2024, 22:01

Het zitcomfort is heerlijk. Je zit wat hoger en de stoel is goed ondersteunend. Alle stoelen en banken hebben verwarming.

De infotainment is goed. Je hebt audio en bellen via Bluetooth. De rest gaat via Android Auto, daar heb ik jaaaaaaren op zitten wachten. Eindelijk bevrijd van slechte navigatie. Je hebt wat fysieke knoppen onder het infotainment, wat ik persoonlijk fijn vind omdat je anders moet kijken en zoeken waar je moet tikken. De rest went erg snel.

Klein nadeel is dat de auto is gemaakt in de tijd dat Opel van GM (het is eigenlijk een Chevrolet) en dat het nu onderdeel is van Stellantis. Meeste onderdelen zijn op voorraad maar enkele zijn wat duurder omdat ze niet goed beschikbaar zijn. Sommige Ampera eigenaren kopen zelf uit de VS las ik (buitenspiegel).

Ik zou hem zo weer kopen.


Offline

hc-booth

Newbie

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: za 26 maart 2022, 12:58
  • km-stand: 72000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtzo 17 nov 2024, 10:16

Ik ben wat minder positief dan HielkeHoeve.

Ik vind het zitcomfort 'acceptabel'. Ik vind het veercomfort matig.
Nu reed ik ervoor in een benzine auto met erg goed comfort en heel fijne stoelen. Het is maar wat je gewend bent.

De beschikbaarheid van onderdelen is inderdaad problematisch, ik zoek het ook in de VS tegenwoordig.

Als je een Hyundai Ioniq gewend bent, zou ik extra oplettend zijn, als je een Opel Ampera-e overweegt. Wat ik ervan vernomen heb is dat de Ioniq erg goede auto's zijn. Maar de accu-capaciteit is beperkt, zeker van het eerste model.

Ik koos voor de Ampera-e voor een groot deel omdat de accu groot en goed is. Weinig degradatie ook.


Offline

HHRND

Newbie

  • Berichten: 27
  • Geregistreerd: zo 27 maart 2022, 18:26
  • km-stand: 82000
  • Lifetime: 75
  • Auto: Ampera-e

Re: is een tweedehands Ampera E een goede keuze?

Berichtdo 21 nov 2024, 13:37

Ik heb mijn auto vanuit de lease overgenomen. Ben zeer tevreden. Echter onderdelen verkrijgen kan een probleem zijn. 3 maand wachten op een remklauw.
Verbruik is ok.



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten