Ik lees over de recall van de HV batterij. Hoe check ik of de HV batterij vervangen is als ik een occasion van een dealer koop?
Je kan op de rdw website het kenteken checken of er nog terugroepacties zijn. Soms zijn ze al wel uitgevoerd maar is het nog niet bijgewerkt. Ik heb bij de aankoop als voorwaarde gesteld dat de accu vervangen is of de aanvraag tot vervanging is aangevraagd incl bewijs hiervoor. Opel weet wanneer bij welke kilometerstand het is vervangen. Hierdoor weet je hoeveel de accu heeft gereden. Je zou eventueel een accu test als voorwaarde kunnen stellen, maar niet alle dealers vinden dat goed. Ik heb verhalen gelezen over jarenlange wachttijden, maar weet niet of dat nu nog geldt. Persoonlijk zou ik eerst de accu situatie helder krijgen alvorens de aankoop te doen.
En wat is het daadwerkelijke bereik van de Ampera e die met een nieuwe HV batterij 100,000km gereden heeft?
Mijn accu heeft er 40.000km op zitten. De auto heeft er 103.000km op zitten. Ik kan op een zomerdag 400km halen (20c, geen wind, geen airco). Op een winterdag is dit 280km (<10c, wel airco). Mijn gemiddeld verbruik met zomerbanden staat nu op 15,5/100km, het verbruik in de winter zit meer naar de 18/100km. Ik rijd voornamelijk in de stad, beetje N-wegen en wat snelwegen (altijd max 100km/u).
Ik wil je niet weerhouden van aankoop maar wil je niet voor verrassingen laten staan.
Let wel op dat de Ampera-E trager laadt dan nieuwere auto's. Hij laadt vergelijkbaar als een Renault Zoe en Nissan Leaf.
DC (snelweg) laadt hij tot 80% gemiddeld 45kw.
AC (wijk en thuis) laadt hij bij een 11kw paal met 3.6kW en bij een 22kW 7.2kW.
40kW laden, dat met 3,6kW per uur = ruim 11 uur.
40kW laden, dat met 7,2kW per uur = ruim 5 uur.
Zie https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
Ter info: Ik laad bij 30-25% de auto aan een 11kW paal tot 100% in 14 uur.