Het is nu wo 28 jul 2021, 05:16

Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

Jan'sAmpera-e

Newbie

• km-stand: 6500
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtwo 21 jul 2021, 20:20

Een update waar je niet vrolijk van wordt. De klantvriendelijkheid van GM, hoe zou Opel dat doen? Ik vrees het ergste!
https://electrek.co/2021/07/20/gm-leave ... last-year/

Jure

Newbie

• km-stand: 1097
  • Lifetime: 7

Berichtvr 23 jul 2021, 14:20

Jure schreef:Gister mijn update gehaald in Delfgauw bij motorhuis. 's avonds aan de lader thuis gehangen. Vanochtend kon ik er niet meer mee rijden. Zegt dat accu niet is geladen en "propulsion power is reduced". Sta nu op pech hulp te wachten...

Nu twee weken verder en er is wat meer bekend. De auto is verplaatst naar de Binckhorst in Den Haag. Daar hebben ze goedkeuring gekregen om 2 uur aan de auto te besteden om te kijken wat er mee aan de hand is.
Conclusie is dat er teveel variatie zit in de accu cellen (qua spanning) en daardoor de accu vervangen moet worden.
Leadtime is onbekend, maar kan erg lang duren.

Ben blij dat hij niet in de brand is gevlogen naast het huis.
Ik hou jullie op de hoogte.

Rovenius

Newbie

• km-stand: 27000
  • Lifetime: 18

Berichtvr 23 jul 2021, 19:17

Dit is een heel interessante ontwikkeling in de VS. Ze gaan nu wel accu's vervangen. Benieuwd wanneer dit gevolgen gaat hebben voor de Ampera-e in Nederland.
https://www.nu.nl/economie/6147373/gene ... evaar.html

ARMAND62

Newbie

• km-stand: 46000
  • Lifetime: 0

Berichtvr 23 jul 2021, 20:06

Het lijkt eindelijk zover, er komt een grootse recall-actie van de Chevrolet Bolts. Ik ben benieuwd wanneer eenzelfde actie in Nederland van de grond komt:
General Motors roept bijna 70.000 auto's terug wegens brandgevaar https://www.nu.nl/economie/6147373/gene ... evaar.html (via @NUnl)
Ik ben dinsdag nog bij de Opel dealer geweest voor de finale software-aanpassing zodat ik weer de oorspronkelijke accu-capaciteit zou krijgen. Na mijn verwijzing naar de recente ontwikkelingen in de VS werd met de grootste stelligheid door Opel beweerd dat ik me geen zorgen hoefde te maken. We zullen zien....
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018

Ruwils

Bekende

• km-stand: 7000

Berichtza 24 jul 2021, 09:57

Ik heb altijd al gezegd dat de enige oplossing voor het spontaan in brand vliegen/oververhitting van de batterijpacks het vervangen van het pack is. Want die cellen hebben gewoon een defect in de chemie, simple as that. De batterijen in de nieuwere Bolts van 2021 en hoger hebben packs die gemaakt zijn in USA Michigan en niet in Korea en hebben een andere/verbeterde samenstelling van de chemie.

Goed dat men dit nu eindelijk inziet bij GM. Het is alleen te hopen dat de accu's bij onze Ampera-e's ook worden vervangen, het zijn immers ook gewoon GM's met een Opel label. En dan gelijk een nieuw 66kW pack ter compensatie voor alle ongemakken lijkt me wel op zijn plaats.

Twee weken geleden heb ik Opel Nederland nog een mail gestuurd omtrent een compensatie voor het stoppen van OnStar en gisteren een voucher gekregen t.w.v. €150,- die helaas alleen te besteden is bij de Opel dealer. Kun je er als je geluk hebt net één band voor kopen. Maar die Michelins willen maar niet slijten.. :roll:

Ruben

Newbie

• km-stand: 0

Berichtza 24 jul 2021, 13:50

Iets meer informatie dan het nu.nl artikel: https://arstechnica.com/cars/2021/07/ch ... ery-fires/

"GM says that owners should once more use Hilltop Reserve mode (MY2017-2018) or Target Charge Level (MY2019) to prevent the battery from charging past 90 percent. Additionally, GM is asking owners to recharge their vehicles after each trip, although they are also asked not to leave their Bolt EVs charging overnight, and the cars should be unplugged immediately after charging and be parked outside. Finally, owners should try to leave at least 70 miles of range in the battery."

Denk dat Opel wel moet volgen, maar dat zal wel even duren, net als de productie van 75.000 accupakketten.

Dat wordt een spannend ritje terug vanuit Frankrijk. Alhoewel snelladen boven de 90% niet zoveel zin heeft.

Ruwils

Bekende

• km-stand: 7000

Berichtza 24 jul 2021, 15:40

Wel raar advies om hem na ieder ritje aan de lader te hangen. Dan stress je de batterij alleen maar meer lijkt me.
Ze hebben het in bovenstaand artikel bovendien over het vervangen van modules, niet over battrijpacks.
Hopelijk komt Opel ook binnenkort met het bericht met een terugroepactie dat de batterijpacks gaan worden vervangen.

Ruben

Newbie

Berichtzo 25 jul 2021, 14:55

Ruwils schreef:Wel raar advies om hem na ieder ritje aan de lader te hangen. Dan stress je de batterij alleen maar meer lijkt me.
Ze hebben het in bovenstaand artikel bovendien over het vervangen van modules, niet over battrijpacks.
Hopelijk komt Opel ook binnenkort met het bericht met een terugroepactie dat de batterijpacks gaan worden vervangen.

Om maar niet onder de 40% uit te komen denk ik. Maar dan moet je er wel naast gaan zitten om hem meteen te ontkoppelen :roll:

Ja, inderdaad, vooralsnog denken ze onderdelen van de packs te kunnen vervangen. Ik weet niet of dat standhoudt.

Hier wordt de situatie tot nu toe wel aardig uitgelegd (wel een lang filmpje): https://www.youtube.com/watch?v=ZquVZXm_nPs

Ik zou zo'n nieuwe 66kwh pack wel een mooie compensatie vinden, maar ik weet niet of die dezelfde dimensies hebben en ook qua aansluitingen en software enzo past.

Theolaanen

Newbie

• km-stand: 28800
  • Lifetime: 56
  • Auto: Ampera

Berichtzo 25 jul 2021, 19:58

Beste Forum leden,

De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:

"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "

Ruben

Newbie

Berichtma 26 jul 2021, 09:38

Theolaanen schreef:Beste Forum leden,

De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:

"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "

Alleen met dit zinnetje is het lastig beoordelen waarom niet. Staat er elders in de tekst uitleg op “dan ook”?

VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen