Ik rijd nu wat meer dan anderhalf jaar met de Opel Ampéra-e, en heb dus wat ervaring.
Ik begin met het meest positieve.
Als ik nu genoodzaakt zou zijn om weer een EV, van dezelfde klasse, en binnen hetzelfde budget te moeten kopen, dan zou het weer een Ampéra-e worden (of een Chevrolet Bolt). Want het is waarschijnlijk voor mij het beste compromis dat voor een redelijk bedrag beschikbaar is.
Let wel: De Opel Ampera-e is een goedkope auto op een (hele) dure accu. En dat is, zonder verder uit te wijden, op zich een prima filosofie.
Alle anno 2023 eigenschappen, je noemt al de overname door PSA, en nog wat zaken, zorgen voor een (hopelijk) lagere tweedehandsprijs.
1. Alles wat onderhoud behoeft, banden, remmen, schokbrekers, rubbers in het onderstel…. volgens mij kan iedere goede garage dat. Alles rond de accu, zoals het koelsysteem (incl. airco) dat is wat meer specialistisch. En de olie in de motor / differentieel ook. Maar dat laatste hoeft maar eens in de 150.000 km te gebeuren.
2. Het is maar net wat je gewend bent. Ten opzichte van mijn vorige (benzine) auto is het onderhoud nu spotgoedkoop
3. Ik vind het zelf moeilijk de juiste onderdelen online te vinden. Dat komt omdat ik de juiste (online) wegen nog niet ken, en omdat het aanbod onderdelen lager is (dan ik gewend ben). Bij mijn (veel verkochtte) oude auto was het allemaal supermakkelijk en betaalbaar.
4. Het is (m.i.) een voordeel! Dat komt omdat ik niet houd van software die je cloud-afhankelijk maakt. En zonder internet verbinding weet je zeker dat de fabrikant je niet volgt, en ook je data niet verkoopt.
Ik heb overigens toch de (IOS versie van de) MyChevrolet app geinstalleerd, die via Bluetooth je diverse dingen laat zien (of doen). Dat kan handig zijn, ik gebruik het wel eens. Maar het installeren is niet eenvoudig, want kan alleen via de Amerikaanse appstore.
Er is een duur betaald alternatief gemaakt door een 3e partij. Ook via een cloud toepassing, en weinig claims over privacybescherming….
Er is nog een andere leuke optie, met veel prijzige electronica die je Bolt meer zelf-rijdend maakt. Vind ik cool, en bijna het overwegen waard….
5 De software is slordig geprogrammeerd, en niet vrij van bugs. Maar is wel redelijk stabiel in mijn geval.
Je zegt dat je Renault gewend bent. Daar iets anders over. Voor mij persoonlijk het grooste minpunt van de Ampéra-e is het goedkope onderstel, dat ook nog eens hard afgeveerd is. Ik word bij iedere hobbel, en iets te hard genomen bocht, aan mijn oude auto herinnerd, die dat allemaal veel beter deed. Volgens mij is het onderstel van zo’n Clio ook vrij simpel, maar wel met meer comfort…. Je hebt al een proefrit gemaakt zeg je. Dat had ik ook gedaan. Toen al gelet op de vering. Toen al bedacht "Tsja". En dat denk ik nog steeds....
6. Ik heb al best wat reizen gemaakt met de Ampéra-e. Naar o.a. Engeland en Noorwegen. 1 belangrijke beperking is dat het snelladen niet zo snel gaat. 35 tot 45 kW dat is het wel. Houd dus rekening met langere laadtijden. Je kunt bij de ANWB routeplanner voor EV’s een paar verre bestemmingen kiezen, en de reistijd laten berekenen. En vergelijk dat eens met concurrerende auto’s. Deze ontwerpkeuze is misschien ook zo’n ‘bezuiniging’. Maar het is ook weer een voordeel, want het betekent dat de slijtage van de accu minder zal zijn. Zekerheid over de accu vind ik van groot belang.
Ik heb geen ervaring met een dakkoffer. Het zou nog best wel eens flinke impact kunnen hebben.