Mijn Ampera-e uit 2018 heeft hier ook al geruime tijd last van. Ook ik heb de dealer gevraagd er naar te kijken. Men kwam toen met het verhaal dat het iets met rubbers van / rond de voorste veerpoten te maken heeft. Men heeft het ingevet, met de uitleg dat het even zou duren voor het geluid zou verdwijnen. Het heeft misschien iets geholpen, maar is nu weer helemaal terug.
Ik heb er een beetje ervaring mee, met mijn vorige vorige auto, van een ander merk. Dat waren toen de (anti) rolbar lagers (die eigenlijk gewoon van rubber zijn). Ik heb die bij die auto zelf besteld en vervangen, wat helemaal niet moeilijk was.
Wat deskresearch leert dat de (anti)rolbar (swaybar, in het engels) ook bij de Ampera-e een verdacht onderdeel is. In het nederlands wordt dit onderdeel ook wel 'stabilisatorstang' genoemd. Vrijwel alle moderne auto's hebben dit onderdeel, het is een buisvormig stuk staal met wat bochten er in. Hij zit vast met meestal twee rubberen lagers, en is verbonden met de wielophanging met staafjes die 'swaybar links' worden genoemd.
De Ampera-e heeft alleen aan de voorkant zo'n (anti) rolbar, aan de achterkant ontbreekt hij. De wielophanging is sowieso eenvoudig qua ontwerp, want hij mocht niet te duur worden. De accu was al zo'n duur onderdeel
Bij mij komt het gekraak ook vanaf de voorkant. Iets invetten is altijd maar tijdelijk. Ik vermoed dat het vervangen van de rubberen lagers ook niet zo moeilijk is. Bij sommige Ampera-e modellen werd de hele stabilisator stang vervangen. Die is op zich niet duur, maar het vervangen wel, want dan moeten er opeens heel veel onderdelen los. Dus veel arbeid. Ik zou niet weten waarom de hele stang vervangen zou moeten worden, tenzij men de vorm veranderd heeft.
Wat ik wel moeilijk vind, dat is... onderdelen vinden voor deze verkapte Chevrolet Bolt.
Zo ziet de swaybar, en het lager er uit:
https://www.jackcartergmpartsdepot.ca/i ... U17190.png