Het is nu di 16 apr 2024, 19:57


OnStar stopt per 31/12/2020

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtma 15 maart 2021, 15:06

Is zoiets ook voor de iPhone beschikbaar? De MyChevrolet app is niet in de Appstore beschikbaar.
Natuurlijk kan ik met de sleutel voorverwarmen, maar met de App en de mogelijkheid om daar het laadniveau te bekijken lijkt me wel handig.

[Update]
Intussen is het me gelukt mijn telefoon te verbinden met KeyPass. Ik kon de functie KeyPass eerder niet vinden in het menu in de auto, dus als laatste mogelijkheid maar even de handleiding-PDF geraadpleegd en daar stond in dat de KeyPass functie te vinden is in de "Persoonlijke Instellingen" in het menu. En ja hoor, daar zag ik KeyPass en het stond (uiteraard) uit.

Na dat te hebben aangezet kon ik mijn telefoon koppelen met de QR-code wat in één keer lukte. Toen heb ik de MyOpel app gestart waar ik eerder helemaal geen afstandsbedieningsfuncties kon vinden, maar ik dacht, misschien na activeren van KeyPass nu wel maar helaas, niets.

Toen zag ik dat de OnStar app nog steeds op mijn telefoon stond en ik dacht, laat ik die eens proberen en verdomd, daar zag ik de afstandsbedieningsfuncties zoals deuren openen/sluiten, voorverwarmen starten en stoppen en de range. Getest en het werkt! Dit staat blijkbaar los van de normale OnStar functies. Fijn dat dat dan nog werkt.

Maar...

Toen ik de OnStar app opnieuw op startte omdat ik de hele tijd meldingen kreeg dat ik geen internetverbinding had (wat ik wel had want mijn telefoon is gewoon online) kreeg ik een loginscherm en kon ik niet meer inloggen. Logisch ook omdat OnStar natuurlijk niet meer actief is in Europa. Dus kan ik de afstandsbedieningsfuncties alsnog niet meer gebruiken.. Balen!

Dan is de prangende vraag waarom Opel de KeyPass functie dan uit de MyOpel app heeft gehaald? Is er dan nog een andere manier om de KeyPass functies via Bluetoot te gebruiken buiten de MyChevrolet app, want die is helaas niet beschikbaar voor de iPhone in Europa. Toch raar want er zijn in Europa toch ook Chevrolets te koop.

Oplossing zou een losse KeyPass app zijn.


Offline

edjekadetje

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: za 11 aug 2018, 16:57
  • km-stand: 77000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtza 10 apr 2021, 13:57

Hallo allen,

OnStar werkt helaas niet meer en een ombouw naar OpelConnect zie ik niet meer gebeuren.
Opel maakt erg slechte reclame voor zichzelf door Ampera-E rijders zo te behandelen.
Communicatief ook erg tekort geschoten vind ik. Garages die geen idee hadden (of niets mochten zeggen) en beloven aan een oplossing te werken en vervolgens gewoon de stekker er uit trekken. Gebruikers die mopperden werden afgescheept met €100,-
Omdat ik vanuit Opel niets meer verwacht ben ik aan het kijken naar een alternatief om toch vergelijkbare funktionaliteit terug te krijgen.
Toch wel prettig als je aan het laden bent bij een publieke laadpaal om een bericht te krijgen dat je auto vol is.
Range, Climatiseren buiten bereik van je sleutel, bandenspanning, etc...

Ik heb gekeken naar https://evnotify.de/ maar voor ios gebruikers niet bruikbaar.
Nu kwam ik gisteren Open Vehicle Monitor System tegen https://www.openvehicles.com/
In de documentatie vind ik de Ampera en Volt terug maar niet de Ampera-e.
Er is wel basic support voor auto's die niet op de lijst staan. Het ziet er veel belovend uit in ieder geval.
Ook de integratie met Abetterrouteplanner spreekt me erg aan.
Zijn er wellicht Ampera-e rijders die dit systeem al in hun auto hebben ?

Ook zou ik graag de bestaande gps module en simkaart het zwijgen op willen leggen.
Weinig zinvol en wellicht ook kwetsbaar voor hacks nu er geen onderhoud meer op wordt gepleegd.
Iemand enig idee of dat eenvoudig kan zonder fysiek iets stuk te hoeven maken ?

Groet Edwin


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 11 apr 2021, 18:24

Opel zou de Ampera-E rijders in ieder geval tegemoet kunnen komen door de KeyPass functionaliteit in de MyOpel App terug te zetten. Of dat de MyChevrolet App in Europa beschikbaar komt voor de iPhone. Hier hebben Android gebruikers een duidelijk voordeel omdat die een App kunnen installeren middels een APK bestand die je overal kan downloaden en je dus niet afhankelijk bent van de Playstore. Bij Apple is dit helaas onmogelijk en gaat alles via de Appstore.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtzo 11 apr 2021, 19:14

Goede suggestie Ruwils! Ik denk dat Opel met een gelijkwaardige vervanging moet komen voor OnStar. Wij hebben de Ampera-e gekocht in juli 2020 en van de dealer en van Opel NL een bericht gekregen dat er vervanging voor Onstar zou komen. Zo niet.... dat is dat een verborgen gebrek aanwezig bij de koop, en een reden om de koop te ontbinden. We wachten eerst af wat er met het accuprobleem gaat gebeuren, en als dat ook een drama blijft: 2 vliegen in een klap.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtwo 14 apr 2021, 16:50

Inderdaad. Dat accuprobleem is volgens mij niet met software op te lossen anders was dat al lang gebeurd. Andere auto's zoals de Hyundai Kona met dezelfde LG-cellen krijgen ook een nieuw pakket. GM weet dat dit veel geld gaat kosten en stelt het dus zo lang mogelijk uit. Opel is hoofdverantwoordelijk als verkoper maar schuift dit weer door naar GM, de fabrikant. De auto's zijn in principe natuurlijk Chevrolet Bolts en die komen van dezelfde productieband als de Opels. Als er geen oplossing komt dan is je auto geen klap meer waard bij inruil, want de actieradius kan nooit meer gehaald worden en als er ook geen OnStar of vergelijkbaar systeem meer mogelijk is zal een terugkoop feitelijk de enige oplossing zijn.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 25 mei 2021, 11:03

Inmiddels weten jullie dat Opel Nederland rechtstreeks of via de dealer een afkoopsom van 150 euro voor het stopzetten OnStar heeft aangeboden.
Ook hogere bedragen worden inmiddels genoemd.

Mijn dringende advies is om daar niet op in te gaan.
OnStar met het daarin opgenomen E-Call systeem, kan levensreddend zijn!
Bij crash met openen airbags worden automatisch hulpdiensten gewaarschuwd incl. verzending lokatie voertuig. Ook als de airbags niet openen, kun je zelf door een druk op alarmknop hulpdiensten alarmeren waarbij ook lokatie voertuig wordt doorgegeven.

Vraag aan mogelijke rechter: Wat is een mensen leven waard?
Wij nemen geen genoegen met een afkoopsom, wij eisen dat er een waardige vervanger voor OnStar komt.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 29 jun 2021, 14:27

Volgende maand gaat m'n auto naar de garage voor de eerste beurt. Ben benieuwd wat ze tegenkomen. Gelijk maar even horen wat ze doen met het verdwijnen van OnStar en of er een compensatie in zit. Sommigen raden dit af, maar er zal toch geen vervangingsapp komen, want het nieuwe Opel Connect systeem van de PSA-groep is nu eenmaal incompatibel met de GM-computer in de Ampera-e. Er zal dus geen alternatief komen. Dus wellicht is een compensatie dan de beste optie.

De auto terug laten kopen zal ook niet gebeuren denk ik. En in mijn geval ook niet zinvol. Ik heb zo veel korting gekregen op de aanschaf omdat het een voorraadauto was plus de overheidssubsidie. Stel ik zou de auto terug laten kopen, wat koop je voor dat geld dan terug?

Hieronder het interessante verhaal van de eigenaar van de Chevy Bolt die op 1 mei dit jaar NA de veiligheidsupdate geheel afbrandde: https://electrek.co/2021/05/07/exclusiv ... -aware-of/


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: OnStar stopt per 31/12/2020

Berichtdi 29 jun 2021, 14:52

Waarom zouden we geen compensatie moeten accepteren? Op zich is een financiële compensatie prima, zeker als je toch weet dat er geen alternatief gaat komen, maar is de hier eerdergenoemde €150,- is natuurlijk een lachertje en véél te weinig. Ik zou dan eerder denken aan een bedrag met een 0 extra (€1500,-) gelijk met de waardevermindering (bij benadering) van de auto zonder een online systeem.

Eén ding kun je zeker van zijn: er komt géén alternatief. Waarom niet? Omdat het Opel Connect systeem van de PSA-groep, de tegenwoordige eigenaar van Opel, totaal niet compatibel is met het GM-computersysteem in de Opel Ampera-e wat in feite een Chevrolet is dus dat gaat technisch gewoon niet werken.

Voordat GM Opel verkocht aan de PSA-groep hadden ze een deal moeten sluiten met OnStar dat de functionaliteit ook zou blijven werken voor de Europese Bolts, dus de Ampera-e's na de overname, desnoods met een abonnement, wat al het geval was, want de laatste Ampera-e's hadden al geen gratis OnStar meer. Ik heb er ook nog €25,- voor betaald voor drie maanden voordat het eind vorig jaar zou stoppen met werken.

Waarschijnlijk zou Opel voor het actief houden van OnStar veel geld moeten gaan betalen en voor die paar Ampera-e's (en relatief weinig potentieel verlies aan klanten) hebben ze de moeite dus maar niet genomen. Kwalijk, want dit helpt niet echt aan klantenbinding van Opel en kunnen ze zomaar klanten verliezen die na de Ampera-e niet meer voor Opel gaan kiezen. Maarja dat zijn er niet veel moet Opel gedacht hebben, dus denken ze: boeien!


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 29 jun 2021, 16:03

OnStar: kan door het eCall systeem levensreddend zijn, waar of niet waar?
Hoeveel experts heb je nodig om een rechter hiervan te overtuigen? En wat is dat levensreddend waard? 100 euro, 1000 euro, 1 mio ?
Geen antwoord op te geven, slechts EEN oplossing mogelijk: vervanging van OnStar door gelijkwaardig systeem. Ik ben er klaar voor om die stoeipartij aan te gaan. En....tijdens de aankoop jaar geleden werd me door dealer verteld dat OnStar zou stoppen maar dat er een vervangend systeem zou komen. Dat staat ook op papier. Deal is deal.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 29 jun 2021, 16:48

Ik denk dat je dealer met het komen van een vervangend systeem bedoelt dat alle nieuwe Opels een nieuw systeem gaan krijgen, dus all PSA-Opels. Voor zover ik weet worden er nu geen GM-Opels meer verkocht.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

cron