Het is nu vr 29 maart 2024, 12:21


27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Nereo

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2019, 17:56
  • km-stand: 43000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtvr 13 dec 2019, 11:51

Sindskort rijd ik een Opel Ampera-e. Ik ben er erg blij mee, het is een fijne auto.

Er is echter 1 punt waar ik me zorgen om maak: de range van de auto is veel lager dan ik had verwacht. Deze is op dit moment ongeveer 190-240 km in de praktijk.
Ik snap dat in de winter het verbruik hoger ligt (ik zit gemiddeld rond 19 kWh/100km), maar zo koud is het nog niet.
Ik heb het idee dat de capaciteit van mijn batterij veel lager is dan de beloofde 60 kWh.

Ik heb een aantal keer bijgehouden hoeveel kWh ik heb verbruikt tijdens een rit, en hoeveel het percentage SoC van de batterij tegelijkertijd is gedaald. Als ik dat omreken naar 100% van de batterij, kom ik steeds op een totaal aantal beschikbare kWh van rond de 44. Dat is dus 27% minder dan de 60 kWh die het moet zijn. Dat zou ik een erg forse afname vinden.

De auto is 1,5 jaar oud en heeft 42.000 km gereden. Volgens alle info die ik kan vinden (oa deze blog) zou de batterijcapaciteit nooit zoveel gedegradeerd kunnen zijn.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen, of ideeën waar dit aan kan liggen?


Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtza 14 dec 2019, 20:57

Mijn Ampera E is van febr 2018 en heeft bijna 50.000 km gereden. Ik heb de auto 2,5 maand en zie een gemiddeld verbruik van ongeveer 19kW/100 km. De afgelopen 2,5 maand zie ik bij een volledig opgeladen accu een bereik van 290 tot 320 km.
Dat lijkt dus op vrijwel geen verlies.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Offline

Nereo

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2019, 17:56
  • km-stand: 43000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtzo 15 dec 2019, 11:05

Jure schreef:Misschien staat je "hill top reserve" geselecteerd, waardoor je accu niet volledig vol laadt? Hierdoor zou je minder range hebben dan verwacht.

Ja dat dacht ik eerst ook. Maar ik heb het gedubbelcheckt, en de 'afdaalreserve' staat uit.

christiaanjanssen schreef:Mijn Ampera E is van febr 2018 en heeft bijna 50.000 km gereden. Ik heb de auto 2,5 maand en zie een gemiddeld verbruik van ongeveer 19kW/100 km. De afgelopen 2,5 maand zie ik bij een volledig opgeladen accu een bereik van 290 tot 320 km.
Dat lijkt dus op vrijwel geen verlies.

Dan zou je inderdaad op ongeveer 58 kWh batterijcapaciteit komen, dat lijkt me normaal. Bij mij is het dus ruim een kwart minder, bij elke rit. Waar kan dat aan liggen?


Offline

amperaphile

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: ma 21 mei 2018, 10:23
  • Woonplaats: Belgie
  • km-stand: 245000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtzo 15 dec 2019, 23:06

Nereo schreef:Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen, of ideeën waar dit aan kan liggen?


Mijn ampera-e is 90.000 Km en ik stel op dit moment geen degradatie vast in vergelijking met het begin. Mijn bereik zit wel in het winter heel wat minder omdat het verbruik veel hoger ligt. Als het central scherm toont dat ik vanaf het vertrek 30.0 Kwh heb verbuikt, klopt het met het helft van de batterij die op het scherm achter het stuur te zien is. Ik heb dus nu nog (gelukkig) +/- 60 Kwh in mijn totale batterij.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtvr 27 dec 2019, 11:08

Nereo, hoe is de actieradius wanneer je de verwarming (en dus ook de airco) uit laat?

Ook wordt de actieradius berekend naar t verbruik van de dag daarvoor.
Rij je veel snelweg? Daar verbruikt hij het meest.

Probeer niet harder te rijden dan 100 km pu.
Daarboven verbruikt hij fors meer.

Anders, misschien kunnen ze de accu testen/meten in de garage?

190-240 is wel heel weinig inderdaad!

Edit: toevallig dat ik net m'n Kia e soul naar garage moest voor winterbanden en ik tot hij klaar is, weer in n Opel Ampera E moet rijden.

Schokkend dat deze met volle accu 269 km aangeeft! Dat ben ik niet meer gewend zeg.
Ik wil t topic niet vervuilen met hoe goed m'n Kia wel is, maar die rijdt ruim 400-430 km met deze temperaturen.


Offline

Nereo

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2019, 17:56
  • km-stand: 43000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtdo 02 jan 2020, 18:18

Ferry34 schreef:Nereo, hoe is de actieradius wanneer je de verwarming (en dus ook de airco) uit laat?

Dan neemt mijn actieradius toe, omdat het verbruik afneemt.
Mijn probleem is echter niet het verbruik, maar de verminderde capaciteit van de batterij. Het maakt niet uit of ik zuinig rijd of niet, ik heb maar maximaal 43 kWh stroom tot m'n beschikking, in plaats van de beloofde 60 kWh die in de batterij zou moeten passen.

Ik ben inmiddels naar de Opel dealer bij mij in de buurt geweest. Die erkent het probleem, maar kon de oorzaak niet vinden (of heeft niet goed genoeg gezocht). Ik ga nu binnenkort naar een andere ('high voltage') dealer die er hopelijk meer verstand van heeft.


Offline
Avatar gebruiker

Tomv65

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 aug 2017, 14:44
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtza 04 jan 2020, 00:24

mmm... interesting.
Mij valt de laatste periode (zeg: weken) ook op dat mijn bereik 'n stukkie lager (10-20%) lijkt.
Misschien is het zinsbegoocheling, ik heb geen statistiek bijgehouden oid. dus ik zeg dit op gevoel.
Het is nu mijn 3e "winter" (begonnen in dec '17), ik zit op 80k en ik kijk nu ook naar een volle accu met ±250km terwijl ik mij van vorige winter kan herinneren dat ik geregeld begon met 300+ km.
Komende weken wat langere ritten, dus dan kan ik wellicht wat meer onderbouwen.
Cheers!
T
Nu Opel Ampera-e 2017 8-) ; ex Toyota Prius Plugin 2013 :ugeek: , ex Honda Insight 2009 :?


Offline

frankey

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 04 jan 2020, 11:52
  • km-stand: 1000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtza 04 jan 2020, 12:14

Hallo allemaal,

Ik ben ook in bezit van amp E sinds 24-12-2019 en valt mij erg tegen, laden gaat echt traag laadpalen kom ik niet boven de 7 kw vaak 4 kw ... die 11 kw aan kunnen(nog niet heel veel kunnen laden normale palen)? snel laden fastend begint op 20kw en loopt heel langzaam op naar 32kw terwijl hij 50kw aan kan toch?


Gisteren aan laadpaal gezet en net opgehaald voor de eerste keer helemaal vol kunnen laden (pasjes gisteren pas binnen en apps werken ook drama hier in de buurt) maar dat terzijde.

Volle accu 216 km op een volle accu geeft hij aan :oops: Ik heb nu 1000km gereden en ik heb het idee maar max 220 a 240 km haal en dealer en wat ik kon lezen gaf aan gemiddeld 360 moet zijn met kou nog wel iets lager, maar nooit onder de 300 moet uitkomen ergste geval...

Rij best vaak 300km per dag en snelladen schiet ook niet op binnen 20 min heb je nog amper iets bij....


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtzo 05 jan 2020, 19:39

Dat is makkelijk te verklaren.

Aan een gewone openbare laadpaal kan je niet sneller laden dan 7,2 kw.
Dat komt omdat bijna iedere elektrische auto slechts 1 fase kan laden.

De snelste gewone laadpalen doen 22 kw 3 fase.
Met een 1 fase auto krijg je dus maar 1/3de en dat is maximaal. Door de kou is t trager.
Ik laad zelf bij een 11 kw paal en dan krijg ik maximaal iets van 3 kw.

Een Tesla is 1 van de weinige auto's die 3 fase kan laden, dus die pakt 22 kw bij n gewone 22kw laadpaal.
Kia gaat volgend jaar ook 3 fase laden bij de nieuwe e Niro. Hopelijk krijgen meer auto's 3 fase laders.

Bij een snellader kan je maximaal 43 je laden, maar door de kou kan je zakken naar 20 kw.
Weet niet meer precies maar rond 70-80% daal je meestal ook fors om de accu te beschermen.
Laatst bijgewerkt door Ferry34 op ma 06 jan 2020, 03:45, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtzo 05 jan 2020, 20:36

Ik vond dit wel een verhelderend overzicht voor het opladen.
https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-A ... arge-table

In de straat hebben we een laadpaal en thuis heb ik er een gewoon met 16A. Vrijwel geen verschil in tijd bij het opladen. Thuis haal ik 17/18 km per uur opladen en dat is vrijwel altijd voldoende.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten