Het is nu vr 29 maart 2024, 07:40


27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

frankey

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 04 jan 2020, 11:52
  • km-stand: 1000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtma 06 jan 2020, 12:47

Ferry34 schreef:Dat is makkelijk te verklaren.

Aan een gewone openbare laadpaal kan je niet sneller laden dan 7,2 kw.
Dat komt omdat bijna iedere elektrische auto slechts 1 fase kan laden.

De snelste gewone laadpalen doen 22 kw 3 fase.
Met een 1 fase auto krijg je dus maar 1/3de en dat is maximaal. Door de kou is t trager.
Ik laad zelf bij een 11 kw paal en dan krijg ik maximaal iets van 3 kw.

Een Tesla is 1 van de weinige auto's die 3 fase kan laden, dus die pakt 22 kw bij n gewone 22kw laadpaal.
Kia gaat volgend jaar ook 3 fase laden bij de nieuwe e Niro. Hopelijk krijgen meer auto's 3 fase laders.

Bij een snellader kan je maximaal 43 je laden, maar door de kou kan je zakken naar 20 kw.
Weet niet meer precies maar rond 70-80% daal je meestal ook fors om de accu te beschermen.


Oke duidelijk, vind het wel allemaal een beetje misleidend voor een leek.


Offline

herrie_abbink

Newbie

  • Berichten: 15
  • Geregistreerd: ma 23 dec 2019, 10:02
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtma 06 jan 2020, 20:15

frankey schreef:
Volle accu 216 km op een volle accu geeft hij aan :oops: Ik heb nu 1000km gereden en ik heb het idee maar max 220 a 240 km haal en dealer en wat ik kon lezen gaf aan gemiddeld 360 moet zijn met kou nog wel iets lager, maar nooit onder de 300 moet uitkomen ergste geval...


Ik rijd sinds een maand in een nieuwe Ampera-e en ik haal zonder veel moeite 300-350 km op een volle accu. Wat ik wel bemerk is dat 2 zaken grote invloed hebben op het bereik:
1. tempo op de snelweg: boven de 100 km/u loopt het verbruik snel op; ik kan echter op mijn dagelijkse route maximaal 100 km/u rijden (Wageningenn - Woerden)
2. gebruik van de verwarming: de Heat knop verbruikt veel energie; ik heb de temperatuur op 20 graden, gebruik de Auto functie en zet dan als snel Heat uit, met de recirculatie blijft het dan best aangenaam terwijl het energie verbruik flink afneemt: in totaal verbruik ik minder dan 10% van de energie voor de klimaatregeling.

Groeten,
Herrie


Offline

frankey

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 04 jan 2020, 11:52
  • km-stand: 1000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtdi 07 jan 2020, 01:03

Ja klopt ben nu ook aan het testen. Ik rij wel een stuk snelweg gisteren niet boven de 100 gereden om te te kijken en scheelt inderdaad een hoop. Wat doet die heat knop precies was er ook al achter alles uit zetten en dan ventilatie alleen op 3 zetten, maar wel apart een full optie auto en je kan niks gebruiken anders rijdt je auto 1 op ...

Side vraagje hoe kan je dat automatisch groot licht uit zetten.

Ben nog niet echt om haha denk dat Kia Niro stuk beter was bevallen alleen niet meer beschikbaar 2019.


Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtwo 08 jan 2020, 08:28

frankey schreef:
Side vraagje hoe kan je dat automatisch groot licht uit zetten.

.


Op je linker stuurhendel (richtingaanwijzer) zit een knopje waarmee je deze functie aan of uit zet.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtdo 09 jan 2020, 03:44

Een groot nadeel van de Ampera is ook dat wanneer je de verwarming aanzet, onmiddellijk de airco ook aan.
Die zijn dus niet gescheiden (het laatste model wel).

Dit scheelt sowieso 30 km actieradius.


Het automatisch grootlicht dimfunctie wordt aangeduid met een groene A omcirkeld in t dashboard (dacht ik).
De knop daarvan zit zoals gezegd aan de voorzijde van de linker hendel bij t stuur.


Offline

Nereo

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2019, 17:56
  • km-stand: 43000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtdo 16 jan 2020, 21:23

Nereo schreef:Ik ben inmiddels naar de Opel dealer bij mij in de buurt geweest. Die erkent het probleem, maar kon de oorzaak niet vinden (of heeft niet goed genoeg gezocht). Ik ga nu binnenkort naar een andere ('high voltage') dealer die er hopelijk meer verstand van heeft.

Update van mijn probleem: de auto heeft 4 dagen bij een andere dealer gestaan, maar het probleem is niet verholpen.

Ze hebben bij de garage een batterijtest gedaan, maar daaruit blijkt volgens hen niet dat er iets mis is met de batterij. Wel vonden ze het ook gek dat ik maar 220 km range heb met een volle batterij, ipv andere Ampera-e's die daar stonden die wel zo'n 300 km range hadden.
Ik heb een maand lang elke dag het kWh-verbruik en batterijverbruik genoteerd, en kom elke keer uit op ergens tussen de 42 en 45 kWh batterijcapaciteit, dus bijna een derde minder dan normaal.
Ik heb hen die informatie meegegeven, maar ik had niet de indruk dat ze veel verstand hadden van elektrische auto's. Als ik doorvraag over de test of vraag wat dan de oorzaak zou kunnen zijn, krijg ik als antwoord 'dat weten wij ook niet'. Ze hebben het probleem aan Opel Nederland voorgelegd, maar die reageert niet. Dat Opel weg is bij GM maakt het niet gemakkelijker, het lijkt erop of er weinig ondersteuning te verwachten is voor de Ampera-e.

Ondertussen zit ik met een auto van bijna 50.000 euro, die meestal nog niet eens de helft van de actieradius haalt die beloofd wordt in de reclamespotjes (423 km). En Opel die niet erg servicegericht is en geen moeite doet het probleem op te lossen.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtdo 16 jan 2020, 23:41

Sinds de eerste Ampera is er dus niets veranderd. Ook bij van Vliet begrepen ze het niet, ze snapten het niet en ze konden er niets aan doen omdat ze gebonden waren aan opdrachten van bovenaf.
Uiteindelijk heb ik het meeste zelf opgelost met een nieuwe 12V. accu en wat andere kleine ingrepen.

Als er iets mis is met het batterijpakket dan is warmteontwikkeling een eerste indicatie, met een goede OBD tool en eventueel een warmtebeeldcamera kom je een eind.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtvr 17 jan 2020, 13:01

Nereo schreef:
Nereo schreef:Ik ben inmiddels naar de Opel dealer bij mij in de buurt geweest. Die erkent het probleem, maar kon de oorzaak niet vinden (of heeft niet goed genoeg gezocht). Ik ga nu binnenkort naar een andere ('high voltage') dealer die er hopelijk meer verstand van heeft.

Update van mijn probleem: de auto heeft 4 dagen bij een andere dealer gestaan, maar het probleem is niet verholpen.

Ze hebben bij de garage een batterijtest gedaan, maar daaruit blijkt volgens hen niet dat er iets mis is met de batterij. Wel vonden ze het ook gek dat ik maar 220 km range heb met een volle batterij, ipv andere Ampera-e's die daar stonden die wel zo'n 300 km range hadden.
Ik heb een maand lang elke dag het kWh-verbruik en batterijverbruik genoteerd, en kom elke keer uit op ergens tussen de 42 en 45 kWh batterijcapaciteit, dus bijna een derde minder dan normaal.
Ik heb hen die informatie meegegeven, maar ik had niet de indruk dat ze veel verstand hadden van elektrische auto's. Als ik doorvraag over de test of vraag wat dan de oorzaak zou kunnen zijn, krijg ik als antwoord 'dat weten wij ook niet'. Ze hebben het probleem aan Opel Nederland voorgelegd, maar die reageert niet. Dat Opel weg is bij GM maakt het niet gemakkelijker, het lijkt erop of er weinig ondersteuning te verwachten is voor de Ampera-e.

Ondertussen zit ik met een auto van bijna 50.000 euro, die meestal nog niet eens de helft van de actieradius haalt die beloofd wordt in de reclamespotjes (423 km). En Opel die niet erg servicegericht is en geen moeite doet het probleem op te lossen.


Dat begint toch een gevalletje "consumentenrechtjurist" te worden... Dit lijkt me toch wel een geval niet leveren waarvoor (dik) betaald is... Erg vervelend dat het niet geregeld is, maar je kunt het er toch ook niet bij laten liggen. Als ze het niet kunnen oplossen binnen een redelijke termijn, dan maar een nieuwe batterij, nieuwe auto of geld terug...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Nereo

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2019, 17:56
  • km-stand: 43000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: 27% batterijdegradatie in 1,5 jaar?

Berichtzo 14 jun 2020, 17:31

Nereo schreef:
Nereo schreef:Ik ben inmiddels naar de Opel dealer bij mij in de buurt geweest. Die erkent het probleem, maar kon de oorzaak niet vinden (of heeft niet goed genoeg gezocht). Ik ga nu binnenkort naar een andere ('high voltage') dealer die er hopelijk meer verstand van heeft.

Update van mijn probleem: de auto heeft 4 dagen bij een andere dealer gestaan, maar het probleem is niet verholpen.
Ze hebben bij de garage een batterijtest gedaan, maar daaruit blijkt volgens hen niet dat er iets mis is met de batterij.


Inmiddels een half jaar verder, en het is eindelijk opgelost. Hierbij hoe het is afgelopen.
Ik heb de dealer in januari gevraagd om de testresultaten van de accu toe te sturen. In het testrapport zag ik zelf dat er één van de 96 cells in het accupakket een fors lager voltage had dan de rest. Celmodule nummer 30 lag 0,19 Volt onder het gemiddelde, terwijl de overige 95 niet meer dan 0,03V afweken. De dealer had dat zelf blijkbaar niet opgemerkt.
Op het Chevy Bolt forum wordt gezegd dat een afwijking van meer dan 0,05 Volt betekent dat je een ‘bad cell’ hebt, wat de oorzaak kan zijn van verminderde batterijcapaciteit. Die ene slechte module betekent dat het hele accupakket minder presteert. Dit is bovendien ook bevestigd door Chevrolet zelf.

Het kostte me vele telefoontjes en e-mails om de dealer en Opel Nederland ervan te overtuigen dat dit het probleem was. Beetje gek dat ík hen moest vertellen wat de oorzaak was. Uiteindelijk is er na 2 maanden bericht gekomen dat dit inderdaad het probleem was en is er toestemming gegeven om de accu te vervangen onder de garantie. Na nog eens enkele maanden wachten op het ‘speciaal transport’ is vorige week de nieuwe accu gearriveerd en geplaatst.
Na 2 keer ontladen en weer opladen was de boordcomputer gewend, en nu geeft hij weer een normale range aan van zo’n 380 km. Torque pro geeft via de ODBII adapter nu zelfs 61,5 kWh usable battery capacity aan. En in de praktijk merk ik echt heel veel verschil ten opzichte van hiervoor, die 150km extra range maakt heel veel uit. Het heeft me veel tijd gekost, maar nu kan ik eindelijk ook langere afstanden elektrisch rijden met de Ampera-e.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron