Ruben schreef:remib schreef:Dank Ruwils. Ik zie dat er door GM onderscheid wordt gemaakt in de reparatieprocedure tussen "MARKETS WITH CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES" en "MARKETS WITHOUT CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES". Bij die eerste worden lossen modules vervangen, bij die laatste de complete battery packs. Ik vraag me af hoe Opel hiermee om zal gaan. Iemand een idee?
Ruben schreef:Ik durf wel te beweren dat de monteurs van de dealers niet de expertise hebben om in het pack te sleutelen.
Scroll maar eens door dit filmpje heen (eerder door mij gelinked):
https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q
Ik heb deze video's een tijdje geleden ook al eens gezien. Zeer interessant om te zien hoe o.a. de Bolt aandrijflijn en de batterij worden ontleed. Zeer mooi uitgelegd door Professor John Kelly.
Ruben schreef:Ik weet niet of Opel nog ergens een centrale faciliteit heeft om dit soort dingen te doen?
Sterker nog, voor gespecialiseerd onderhoud aan een elektrische Opel moet hij naar een dealer toe die aan EV's mag werken, niet iedere dealer kan/mag dat. Het zullen voornamelijk wel de grotere dealers zijn.
Ook ben ik benieuwd hoe ze willen onderzoeken welke modules of cellen er nou defect zijn. Met de laatste "final fix" recall hadden ze immers speciale diagnostische software geïnstalleerd die een eventueel defect aan het licht zou moeten brengen. We weten allemaal hoe dat is verlopen met daarna nieuwe branden bij auto's die die final fix al hadden gehad en waar blijkbaar dus niets is gevonden!
De enige oplossing, zoals ik al eerder heb gezegd, is het vervangen van het hele pack. Maar ben ik erg benieuwd naar de beschikbaarheid en leverbaarheid daarvan, want er zijn zo veel nieuwe packs nodig voor zowel de recalls van de Bolt als van de Kona en daarnaast voor nieuwe auto's zodat LG dat nooit binnen een jaar allemaal kan fabriceren en leveren..
Ondertussen blijft het angstvallig stil bij Opel Nederland.