Het is nu wo 22 mei 2024, 18:14


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Cuprani

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: za 20 maart 2021, 17:12
  • km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtma 09 aug 2021, 17:33

Cuprani schreef:Ik heb vorige week de herstel actie laten uitvoeren voor de accu, en de terugroepactie van de remmen laten uitvoeren.
Toen ik weg reed bij de dealer was alles goed.

Vervogens bij thuiskomst Ampera aan de laadpaal gehangen.
Volgende ochtend.. storing in de auto.

Er brand een storingslampje en geeft een melding "hoogspannings laadsysteem".
Auto rijdt verder als normaal, maar hij laadt nu wel weer zeer beperkt op.

Ik rij 100% binnen de bebouwde kom en rij vrij sportief. Dus voor de terugroepactie kon ik laden tot ongeveer 300 km actieradius (gemiddeld, niet Max).
Na de eerste terugroepactie was dit nog maar 260 km.
Nu na de herstel actie waarmee alles opgelost zou zijn, laadt de Ampera nog maar op tot 220 a 230 km.

Ik ben uiteraard direct terug gegaan. Ik heb ze gevraagd of ze niet per ongeluk de oude terugroepactie hebben toegepast en weer 10% laadcapaciteit hebben gepikt. Maar dat zou niet het geval zijn.

Vervolgens heb ik hem daar een week achter gelaten (is was een weekje op vakantie).
Bij terugkomst direct weer opgehaald, conclusie was dat ze niet weten wat er mis is, maar ze konden me wel vertellen dat het niks met de software update te maken had.... jaja.. vreemd verhaal. Nooit wat mis, en nu na de update ineens problemen..

Ze hebben in ieder geval daar niet de juiste tools in huis om aan de Ampera E te mogen sleutelen, dus daarom is er nu een nieuwe afspraak voor mij gemaakt bij een andere vestiging van hun.

Ik vind het wel een heel vreemd verhaal worden zo, maar ik wacht de diagnose wel even af.
Ik heb nu een afspraak voor 2 augustus. Ondertussen rijdt en laadt de Ampera prima, alleen staat de storing er dus nog in en laadt hij niet verder dan 230 km actieradius.


Mijn verhaal heeft een staartje gekregen.
Ik heb vorige week mijn Ampera E bij een andere vestiging van Orange Motors gebracht.
Hier hebben ze een week lang, op verzoek van Opel Nederland, diverse tests uitgevoerd.
De uitkomst...: Mijn accu moet vervangen worden!

Voor de laatste update was er niks aan de hand.
Mijn vermoeden is dat er bepaalde veiligheidsmarges in de waardes van de accu (BMS) aangescherpt zijn met de laatste update.
En dat vervolgens de waardes van mijn accu buiten de "veilige" marges bleken te liggen na de terugroepactie, waardoor mijn auto direct na de software update in storing is gegaan.

Het onderdeel, de accu, is nu ivm alle perikelen omtrent de accu achter op "niet bestelbaar" gezet door Opel.
Op zich een voordeel, want dat betekend dat er niet zomaar een ruilaccu van de plank wordt ingebouwd, maar dat Opel NL even in afwachting is van wat de definitieve oplossing wordt.

Normaal zou de dealer al een maand opgeven als reparatie tijd... echter durven ze nu niks te zeggen.
Kan dus zomaar 3 maanden gaan duren als het tegen zit.

Omdat vandaag de kogel door de kerk was, dat dit een garantie kwestie gaat worden, heb ik vandaag ook de beschikking gekregen over een huurauto (Corsa-E, rijdt toch een stuk minder helaas..). Tot overmaat van ramp zag ik vandaag bij het ophalen ineens een enorme dikke deuk in de bijrijdersportier van mijn Ampera-E. Dus dat is helaas nog weer extra ellende die hopelijk netjes door de dealer wordt opgelost.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 00:16

Jeetje wat een drama, en nog schade op de koop toe ook!
Hebben ze zich wel aansprakelijk gesteld?
Ik had eigenlijk al een vermoeden dat er cellen defect of beschadigd waren na je verhaal over verminderde range.

Ik heb volgens mij eerder hier op het forum een verhaal gelezen van iemand die dat ook had en waarvan ook de batterij vervangen was waarna alles weer goed was. Wel balen dat je je auto maanden kwijt gaat zijn.
Dat beloofd niet veel goeds met eventuele batterij replacements straks..

Heb het gevonden, het is dit verhaal van Nereo
Na zijn verhaal gelezen te hebben denk ik ook dat hij een nieuw 62kW pack heeft gekregen.


Offline

Michiel van G.

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 jun 2021, 15:27
  • km-stand: 160000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 10:15

Ik heb vandaag contact opgenomen met Opel Nederland om eens te vragen hoe het zit met het vervangen van accupakketten in Nederland.

De meneer kon mij vertellen dat GM aan Stellantis EU had doorgegeven dat alle voertuigen met een 6883 pakket (2017-2019) in een nieuwe terugroepactie een 'revisie/upgrade' krijgen. Per voertuig staat daar 6 uur voor gereserveerd, dus dat klinkt als een accuwissel. Momenteel staan de accupakketen als 'niet voorradig', omdat men wacht op berich uit de VS voor de levering van 'onderdelen'.

Overigens las ik in de Amerikaanse media dat GM de productie van accu's al heeft opgeschroefd. Maarja: ze zullen er zo'n 70.000(!) moeten maken. Dus daarmee zijn ze wel even zoet.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 11:50

Hmm, toen ik via een mail vroeg aan Opel Nederland wisten ze niets en moesten we maar wachten op bericht van de dealer.

Quote van Opel Nederland:
Hartelijk dank voor uw email met uw vraag over de terugroep actie van de Opel Ampera.

Wij kunnen helaas nog geen toezeggingen doen met betrekking tot deze terugroep actie die ter veiligheid van onze klanten is. U zult zodra er meer bekend is, worden geïnformeerd door uw dealer.

Ik las inderdaad dat ze in de fabriek in Michigan USA, waar de packs tegenwoordig geassembleerd worden, extra verplichte shifts hebben ingesteld. Maar ook LG moet natuurlijk ontzettend veel nieuwe modules gaan fabriceren en leveren naast die voor nieuwe EV's.

Ik ben bang dat dit wel eens héél lang kan gaat duren.


Offline
Avatar gebruiker

SlomeDuikelaar

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: do 24 dec 2020, 09:59
  • km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 12:00

Heb helaas ook het 6883 pakket.

Zojuist de chef werkplaats van de dealer gesproken. Ze zijn bekend met de aanstaande accuwissel.
Het gaat nog lang duren voor het zo ver is ivm tekort aan onderdelen.
Volgens hem is er een brief gestuurd van Opel Nederland aan de klanten op 3 augustus.
Hier staat in: overdag laden tot 90%, verwijder stekker na voltooien laden, parkeer zo veel mogelijk buiten
en minimaal 110 km range houden.

Vertelde hem over het terugkopen van auto's in de VS. Stelde voor om mijn auto in te leveren voor een Mokka-E.
Hij kon er om lachen :D


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 16:06

SlomeDuikelaar schreef:Heb helaas ook het 6883 pakket.

Zojuist de chef werkplaats van de dealer gesproken. Ze zijn bekend met de aanstaande accuwissel.
Het gaat nog lang duren voor het zo ver is ivm tekort aan onderdelen.
Volgens hem is er een brief gestuurd van Opel Nederland aan de klanten op 3 augustus.
Hier staat in: overdag laden tot 90%, verwijder stekker na voltooien laden, parkeer zo veel mogelijk buiten
en minimaal 110 km range houden.

Dat is toch die tweede brief die we onlangs kregen, maar gedateerd was van 22 Juni? Dan veroorzaken ze wel verwarring want iedereen denkt: "die terugroepactie heb ik al laten uitvoeren".

Dan hadden ze in deze laatste brief moeten vermelden dat de vorige "definitieve" terugroepactie helaas niet voldoende was gebleken en het gevaar voor brand nog steeds aanwezig is en dat we daarom de laadlimiet weer tijdelijk tot 90% willen beperken tot het moment dat we het batterijpakket gaan vervangen.
Vertelde hem over het terugkopen van auto's in de VS. Stelde voor om mijn auto in te leveren voor een Mokka-E.
Hij kon er om lachen :D

Ik ook, want de Mokka is een mindere auto dan de Ampera-E. Minder grote accu, minder vermogen en kleiner. Het is als het ware een verhoogde (crossover) Corsa.

Ook ik heb ondertussen de chef werkplaats van mijn dealer even gebeld en die wist nog niets van een batterijvervanging alleen dat er inderdaad een uitnodiging was geweest voor opnieuw een softwareaanpassing om de limiet weer terug te zetten naar 90%. Ik vertelde hem dat ik hem al op 80% had staan en dat was volgens hem voldoende maar hij zou het voor de zekerheid nog even navragen want mocht er wat gebeuren dan wil ik naderhand niet verweten worden dat ik de laatste terugroepactie niet heb opgevolgd. Hij zou me morgen nog terugbellen dus ben benieuwd of hij dan wat meer weet.

Hierbij wil ik tevens een suggestie doen om de naam van dit topic aan te passen van:
"Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden"
naar:
"Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden"
;)


Offline
Avatar gebruiker

SlomeDuikelaar

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: do 24 dec 2020, 09:59
  • km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 10 aug 2021, 17:36

De laatste brief die ik ontvangen heb is idd die van 22 juni.
Deze heb ik 2 maal ontvangen en is de 21-C-107.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Berichtwo 11 aug 2021, 00:40

Ruwils schreef:
Hierbij wil ik tevens een suggestie doen om de naam van dit topic aan te passen van:
"Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden"
naar:
"Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden"
;)

Nieuwe Posts in dit topic worden onder de nieuwe topic-naam geplaatst behalve als een oud bericht wordt ge-'quote'.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Berichtwo 11 aug 2021, 11:41

Dank Poul :)

Mijn dealer heeft mij net teruggebeld en ik hoef niet te komen om de auto weer op 90% te zetten als ik hem zelf daar al op heb gezet. Hij wist me verder te vertellen dat Opel Nederland tegen hun heeft verteld dat niet alle packs worden vervangen maar alleen die defecte modules hebben. Ik zei nog, dat dat niet is te zien met de laatste "final fix" diagnostische software maar hij zei dat hem dit zo verteld was door Opel Nederland.

Dus lekker tegenstrijdige berichten alemaal. We zullen toch moeten wachten totdat Opel Nederland zelf met een verklaring komt en niet af te gaan op dealers die allemaal weer wat anders roepen.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden

Berichtwo 11 aug 2021, 13:05

Bedankt Ruwils.... als er modules worden vernieuwd is dat wellicht voor Opel interessanter ook i.v.m. onze garantie van 7 jaar op gehele accupakket. Als gehele accu vervangen wordt, gaat de garantie vanaf dat vervang moment lopen verwacht ik? Terwijl bij het vervangen van modules die oorspronkelijke 7 jaar niet verandert....
Weet niet hoe dat juridisch zit?


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten